Mål/syfte
Jag ska
ha en musik/rytmik stund ca 30 minuter tillsammans med barn i åldrarna 4-6 år.
Syfte med aktiviteten är att
lära sig lyssna, urskilja, gestalta och verbalisera och målet är att använda
sin kropp som uttrycksmedel i samband till musiken och att använda sina alla
sinnen med känslan jag kan som Ferm Thorgersen(2012, s.79) beskriver. Genom
rytmikmetoden kommer vi göra övningar i rytm, puls, improvisation.
I sin text
synliggör Pramling & Wallerstedt
(2009,s.135)efter den aktuella studien hur barn i ålder fyra och åtta år svarar
när man ska uttrycka vad de hör i musiken man spelar. De använder sig av
semiotiska verktyg och modaliteter som verbala, ljud, färger och gester.
Jag vill arbeta med
multimodalitet genom att blanda olika konst former: musik, rytmik, drama.
Enligt Läroplanen
för förskolan (Lpfö, rev.2010,s.8) strävansmålen är att” varje elev utvecklar
sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och
erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik,
dans och drama”.
Förberedelser för aktiviteten-Vad?
Vi ska lyssna på Edvard
Griegs ” I Bergakungens sal” och röra oss till musiken med inspiration av sagan
”Trollsonen som hade solögon”. Jag läser sagan under några dagar innan vi ska
uttrycka sig med kroppen och lyssnar på barnens inspirationer genom att ställa
öppna frågor. Jag vill koppla till barnets temaarbete -trolltema och det är mitt
motiv för innehåll.
Introduktion och genomförande-Hur?
Jag använder musik på en mobil. Barnen har hört musiken innan. Aktiviteten
ska äga rum i skogen på förmiddagen med längd ca:30 min. Jag
samlar barnen genom att fråga undrande med en mystisk röst om de vill vara med
i en trolldans i deras nyskapade trolltröjor och svansar. Barnen ska ligga på varsin
filt och lyssna enbart på musiken. Vi provar på olika instrument som barnen kan
välja själva om de vill och avgöra vilken instrument passar just bäst för att
återuppleva känslan av musiken. Vidare är det dags att sätta igång fantasin och
dansa som troll i sagan. Barnen kan välja att dansa i takt till musik med band
som vi har skapat dagen innan. Det är frivilligt att barnen kan sätta sig efter
och uttrycka sig i skapande av trollbok.
Varför?
Genom att ha aktiviteten i skogen med koppling till utomhuspedagogik kan barnen använda sig av olika sinne och våga vara högljudda som kan leda till att flera barn kan sjunga när de slappnar av i skogens mystiska omgivning. Förhoppningsvis kan barnen ”växa i rollen som musikant” som Ferm Thorgersen(2012, s.82) beskriver.
Musik
har en stor betydelse för barnens utveckling. Det lilla barnet lär sig att
uppleva musiken redan i moders mage och vidare från närmaste
omgivningen som redan kan beskriver Ridderborre (2012, ss. 21-25). Jag
vill arbeta med barnens egna sinneupplevelser, hur och var känns det när de
lyssnar först på musiken medan de ligger på filten och sedan att uttrycka det
med instrument.
Pramling & Wallerstedt
(2009, s.142) redogör för att det som framgår av tidigare utdrag är att barnen
använder ofta gester att kommunicera vad de har hört i musiken. Det gör också läraren
när den använder olika gester för att göra barn uppmärksamma på vissa
funktioner av musiken de lyssnade på.
Genom dramatisering kan barnen
låtsas att vara arga, glada, ledsna, kära; kort sagt föreställa känslosamma
troll som upplever allt genom sina sinnen: gester, rösten och kroppen.
Uttryck som barnen använder i
sin beskrivning av upplevelser kan vara: troll som trippar på tån, smyger fram,
sedan snabbare, det blir farligt, det kommer att hända något, någon blir
förföljd, lite skrämmande, läskigt. En annan kommentar är att musiken känns lite
skrämmande. Jag hoppas på att barnen kopplar sina känslor och identifierar sig
med troll i berättelsen.
Jag tycker att det är en bra
val av musikstycke eftersom genom att arbeta med tema troll får barnen tillgång till den svenska
kulturen och kan bibehålla kulturarv på en naturligt, kreativt och lekfullt
sätt. Holmberg (2012, ss.
126-127) påpekar vikten av sångens traditionsbärandefunktion och att
klassiska sånger kan stödja kulturarvet som även Läroplanen nämner som
förskolans uppdrag genom att "överföra ett kulturarv-värden, traditioner
och historia, språk och kunskaper- från en generation till nästa". Genom att identifiera sig med
sagopersoner har barnen möjlighet att bearbeta sina känslor och uttrycka det
vidare i olika former. Barnen har en stor potential när det gäller gestaltande
och musicerande. De kan växa socialt, empatiskt, språklig och motoriskt, kreativiteten
och fantasin utvecklas.
Jag hoppas att barnen kan lättare uttrycka sig när jag plockar fram: xylofon, trumma, triangel, gurka, maracas samt andra musikinstrument. Instrument är jag inte bra på och det har jag misslyckas tidigare på VFU-s platsen när vi skulle presentera olika instrument för barnen. Min ovana och press med tiden gjorde inte saken bättre. Dock har jag en förhoppning att genom detta kan jag lära mig nya tekniker och framförallt att vara lyhörd till det vad barnen vill göra och prova på deras egen nivå. Ibland är det lämpligt att strunta i de planerade moment och fånga de lärande tillfällen som kommer från barnens intresse.
Bandet har
barnen skapat av pinne från skogen och några meters Luciabanden. Vips och
så har vi koppling till matte och hållbart utveckling samt naturkunskap om vi
väljer att tillverka pinne under musikstund med barnen
Musikpassen
blev en bekräftelse för mig att "alla människor kan sjunga bara man får
chansen att utveckla sin musikalitet, och att det är genom sociala faktorer man
stimuleras musikaliskt". Detta antagande beskriver Riddersporre och
Söderman (2012,s.14)genom att koppla till projektet "Rösträtt" från
Malmö högskola. Det är så mycket som ligger i det sociala och den proximala
utvecklingszonen när barnet kan prova, skapa och lära sig nya saker.
Under musikworkshop fick vi bekanta oss först om skillnader mellan puls och
rytm under lekfulla former med hela gruppen. Jag fick Eureka med en ny version
av en sång om tiger som jag kunde innan genom att lägga till olika
instrument.

Rytmik är en
pedagogisk metod för att lära sig musik genom rörelse samt
en egen uttrycksform. Eleverna utvecklar gehör,
taktkänsla, rytmkänsla, koordination, improvisation, dans genom
att sjunga, klappa, gå, spela instrument, dansa, härma
m.m.
Referenslista
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm:
Skolverket.Tillgänglig på Internet:
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012) Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur och Kultur (190s)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar