Mina funderingar
Jag ska beskriva det mest väsentliga har
jag lärt mig hittills i min utbildning och vad jag tycker är grunden till att
erövra en professionell identitet. Som pedagog gäller det att få en egen syn
att få tänka och reflektera över vad jag ser personligen och fungerar. Det
finns flera faktorer som kan påverka oss och det vi har i vår ryggsäck och
erfarenheter samt kunskap.
Varje dag ställs pedagoger inför att
agera i olika situationer under barns vistelse på förskolan. Resultatet av
detta möte är respekt eller brist på respekt i barns perspektiv. Många lärare
strävar efter att uppnå olika värden samt etiska principer medan de hanterar
moraliska dilemman som de möter i sin vardag. Det är oerhört viktigt att ha den
här känslan efteråt att barnet får rätt bemötande passande till ett rätt
tillfälle.
Pedagogen behöver kunna uppmuntra, lyfta
fram barnens åsikter, tankar och ge högstatus i barngruppen. I svenska
förskolor där förekommer mångfald bland barn kan det resultera med barnkategoriseringar
samt särskiljande. Vissa barn är födda i Sverige, det finns många flyktingar
och det finns barn till utlandsfödda föräldrar. Man kan ha ett svenskt utseende
med utländsk bakgrund eller ett utländskt utseende med svensk bakgrund och bli
bemött på olika sätt.
I Sverige förekommer många språk som är
den naturliga följden av förekomsten av cirka 160 länder och 6000 - 8000 olika
språk. Allt detta bidrar till den stora vikten av förskollärarens roll att
stödja barns språkutveckling. Många har
säkert upplevt personligt att det är särskilt svårt när man kommer till ett
annat land och förstår inte vad andra säger. Jag tycker att det är viktigt med
tillåtande klimat, där först skapas en relation till barnet och sedan får
barnet ta risker att våga och experimentera med språket.
Jag har lärt mig att barnen med ett
annat modersmål än svenska har precis de känslorna innan de knäcker läskoden
och det tar olika tid beroende på barnets ålder, situation, föräldrarnas
inställning, omgivningen samt vikten av barnets språkålder i motsatsen till den
kognitiva åldern. Det är viktigt att inte bemöta barnet för barnsligt i och
försöka utmana med tanke på deras två åldrar. Å andra sidan får man inte höja
ribban för högt heller annars tröttnar barnet fort. Svårigheter uppstår när
barnet har endast tillgång till den formella skolinlärningen beroende på
segregationsbostad eller hemsituation. Där växer pedagogernas roll att stödja,
förtydliga, upprepa ord och hjälpa barnet med språkutveckling. Samtidigt måste man ta hänsyn att barnet för
tillfälle inte vill lära sig språket pga. olika faktorer som hemlängtan,
svårighet i interaktion med omgivningen och jämnåriga. Det är viktigt att prata
med föräldrar och hitta bakomliggande orsaker.
Enligt mig det mest intressanta med
den proximala utvecklingen är att barnen har möjlighet att försöka själv där
vuxen kommer med stöd, frågor, ledning och hjälper till att åstadkomma barnets
försök och ansträngningen. Med lagom höga krav kan de klara uppgiften
tillsammans som resulterar i barnens vidare utveckling och inlärning.
Jag tycker att det är svårt med
genusfrågan och det blir nästan uttjatat. Det ligger i pedagogernas ansvar att
uppmärksamma föreställningar om manlig och kvinnlig i perspektivet
könskategoriseringar och konstruktioner samt dessa konsekvenser. Det är viktigt
i samband med detta pedagogernas sätt att kommunicera som ska vara positiv i
jämförelse med negativ uppmärksamhet och missnöjda kommentarer som blir ofta i
interaktion med pojkarna. Man ska se till individen vid bordsplacering och inte
begränsa flickornas potentialer att skapa relationer och handla fritt istället
för att agera hjälpfröknar. Det är viktigt att låta barnen utmana dominerande
könsnormer genom att låta pojkar våra Lucia och tvärtom om barnen vill det.
I samband med detta har jag lärt mig att
jämlikhet synliggör alla människors lika värde medan jämställdhet visar att
könen ska ha samma möjligheter, skyldigheter och rättigheter oavsett
förhållanden: man eller kvinna, pojke eller flicka.
Det är pedagogernas ansvar att
skilja på individnivå och gruppnivå när det gäller könen och att skapa
möjligheter för att alla elever får lika kunskaper genom matte och språk område
och andra.
Det är både
ansvarsfull och betydelsefull uppgift för en förskollärare att uppmärksamma för
att alla barn ska känna sig inkluderade i barngruppen. Inkludering är ett av
grundläggande behov för barns välbefinnande. Det är framförallt pedagogernas
förhållningssätt som spelar oerhört stor roll i barnets bemötande mot sina
kamrater.
Det är viktigt att beakta för pedagoger
är att varje barn ska ha möjlighet att leka med någon. När vi ser några barn
som leker och en som jämte inte är med förväntar vi oss att det här barnet ska
vara med i samspel med de andra. Ofta tjatar man också på barnen att de ska
tänka för att de är större och borde förstå att man ska vara vänner men det
handlar om att finna små medel och vägar till att lösa på ett professionellt
sätt barnets konflikter. Pedagoger upplever säkert ett moraliskt dilemma hur de
ska lösa konflikter där barnets intresse koliderar med varandra, så det är
viktigt att försöka lösa problemet med prioritering för den mest behövande.
Det som är viktigt är att pedagoger ska
se till att barnet kan förstå sig på leksignaler, hur man kommer in och ut och
hur man ska vänta på sin tur och avvakta. Det är de situationer som ofta bidrar
till konflikter hos barnen som ofta dominerar eller avvisar. Detta behövs för
att utarbeta mobbningsförebyggande koncept som innebär: ansvar, empati och
bekräftelse. I ett tillåtande klimat med tydliga gränser är barnets behov i
centrum med beröm och tydlig vägledning från pedagoger som alltid finns där när
barnet har behov att prata. De vuxna tar ansvar för både att barnen har en
rättighet att själva välja sina kompisar som de vill leka med.
Barnet utvecklas positiv känslan av
självet i relationer där vuxen ger feedback, visar empatisk gensvar med samspel
och trygghet där barnet blir bekräftad, sedd, hörd och förstådd. Får man inte
det utvecklar barnet istället skam och senare i livet får det känslor att inte
duga, räcka till, känna ej någon tillhörighet, kan bli tillbackadragen, känner
förnedring och finner sig i botten på sin självkänsla. Istället att fostra till
sociala regler måste vi kommunicera och sluta läxa där vi vill förmedla vår egen
känsla. Det är inte barnet som ska tas oss på allvar och trösta oss. Barnen
behöver istället vettig omsorg, värme och medkänsla.
Jag tycker att det är både intressant
och nyttigt med sagoarbete. Genom att identifiera sig med sagopersoner har
barnen möjlighet att bearbeta sina känslor och uttrycka det vidare i olika
former. Barnen har en stor potential när det gäller gestaltande. De kan växa
socialt, empatiskt, språklig och motoriskt. Det som är viktigaste är att
självkänslan och tilliten till sin egen förmåga stimuleras genom att arbeta på
olika sätt och kreativiteten och fantasin utvecklas.
Det sista är att även i de tryggaste
relationer kan föräldrar missförstå barnets affekter i mer än 50 procent av
tiden. Trygga föräldrar kan ofta reparera relationen till barnen som är den
betydelsefulla skillnaden med föräldrar till barn med den desorganiserade
mönster. Det gäller för pedagogen att uppmärksamma och agera med
anmälningsplikt om barnet får illa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar