Idag
fick jag för första gången höras om Helen Timperley som är professor vid
universitetet i Aukland på Nya Zeeland. Hennes forskning har ett syfte att
förbättra elevernas lärande och lärarens kollegiala lärande. Hon ser lärarens
kompetensutveckling som en räddning och chans för skolan. Det pratas mycket om
kompetensutveckling men i sista skede brukar det sluta hos själva pedagogen som
kan vara orolig att det kan vara för arbetsamt och mödosamt med nya saker att
lära sig.
Det som förekommer
vanligtvis i många verksamheten är att pedagoger har olika ansvarsområden som
är kopplade till deras starka sidor. Det som fungerar mindre bra har en annan
kollega ansvar för och det bli inte utvecklat med resultat att pedagogen kan
inte bidra att utmana elever pga. otillräcklig kunskap. Som tur lärande som ska
vara ämnesintegrerad kan motivera många till effektiv kompetensutveckling.
Det är oerhört viktigt med
kollegialt lärande som baserar på samarbete, att diskutera, prova och diskutera
på nytt i syfte att förbättra lärande och hitta nya effektiva metoder. Lärarens
professionella lärande behöver gå i en cykel och därför behövs alla medverka.
Vikten är att begränsa sig till ett litet område att utveckla.
Tyvärr är ofta kommunens
resurser begränsade när det gäller medel för kompetensutveckling ,så det ligger
en stor ansvar för förskolechefen att se till att ”personalen får kontinuerligt
den kompetensutveckling som krävs för att de professionellt ska utföra sina
uppgifter”.(Lpfö98, rev 2010, s.16)

Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar