måndag 13 oktober 2014

Drama



Idag var det dags för lite drama...


Det blev mycket inspirerande och mycket nytt för mig i min pedagog roll när det gäller drama. Jag  som person är mer konstnärligt pysslig av mig och inte har använt mig av drama som medel och mål när det gäller barns lärande. Det kommer att bli en utmaning och det är rätt bra för alla utmaningar ger bättre möjligheter till vidareutveckling och bättre kompetens.


Det är mycket som barnen kan åskådliggöra genom handling i vardagen.




Vi vuxna möter drama som ämne- som vi studerar här- som metod. Här i drama måste man ständigt relateras till förskolans värld. Det är allmänt vanligt att som metod använder man ämnen ganska neutralt när det gäller förskolan. Dags att förändra detta påpekade Fihn[1]i sin föreläsning.



Vidare fick vi många tips på hur vi ska förhålla oss när det gäller drama.




Dramaförlopp


Inledning
Uppmjukning
Uppvärmning- snabba uppgifter
Koncentration
Improvisation- att få en annan infallsvinkeln från andra
Reflektion
Gestaltning
Reflektion och reflexivitet
Avslutning


Ledarskap i drama bygger på att förklara tydligt " sätt er ner!" och förbereda barnen på vad kommer det handla om.











Vi fick också en bok som vi skulle läsa och förbereda till nästa gång som dramaförlopp. Vår bok handlade om en flicka som träffade den gråtande kungen som ville inte släppa henne hem genom att berätta att om han börjar gråta igen då kommer hennes familj att hamna under vatten...Flickan träffade dock en pojke som hjälpte henne att fly ifrån kungen... vi fick förmedla känslor av olika personer... det var inte lätt...




[1] Gunilla Fihn. Drama 1, Campus Varberg, 2014-10-13








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar