måndag 13 oktober 2014

Digitala verktyg


Tillsammans med min kompis var jag med på en digital konferens med vår tidigare kursföreläsare Tobias Ruhtenberg. Vi fick många intressanta tips vilka kunde vi använda oss vid att börja blogga som är helt nytt för mig som jag skrev tidigare. Tobias pratade bland annat om en app piccolage och Pixlexpress.  Den sista hade jag redan laddat men inte använt, så kvick skaffade jag mig en ny hobby att lägga upp fantastiska collage. Bilder är redan hobby och jag finner det som intressant och lockande för alla åldrar.

På min första Vfu besök fick jag syn på en pojke som ”tog” kort på barnen som spelade teater på scenen. Jag satte mig bredvid och frågade hur det går. Han berättade att han tar kort på lotsas. Då frågade jag om han vill låna en riktig kamera. Han ögon lyste och snabbt var det några andra som också ville prova att ta kort. Jag tycker att det är viktigt att barn under lek situation kan skaffa kunskap genom att prova på låtsas och på riktigt för att utforska, experimentera och skaffa nya erfarenheter i samband med lärande enligt Läroplanen. (Lpfö 98, rev. 2010, ss.6-7).

Små barn älskar att härma oss vuxna och vill göra som vi gör i deras lärande processen. Det ligger i vårt uppdrag att visa barnen och ge tillgång till de digitala resurserna. De kan dokumentera varandra vad det finns att upptäcka både inne och ute och ha en glädje och nytta av varandra i lärande processen. De som kan visar för andra och lära hur man gör och vad man ska tänka på. I samband med detta utmanar de sig själva när de delar sig av sin nyvunna kunskap i Vygotskijs spår på väg in i utvecklingszonen som Körling (2011, ss.15-17)påpekar.


Referenser
Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar