”I skolan talar vi alldeles för ofta om barnet och alldeles för
sällan med barnet. Vi har också tagit oss rätten att låta våra omdömen och
synpunkter om barnet sträcka oss över det vi inte vet, innanför huvudet på
eleven och utanför skolans gränser, istället för att utveckla och bättre
berätta och svara för det vi faktiskt kan säga om barnets lärande.”
Anne-Marie Körling är grundskollärare med mottot teaching by doing. Detta synsätt
presenteras i hennes bok som handlar om lärandet och om vad som äger rum i
gemenskapen mellan lärare och elever och ett innehåll. Genom att ge eleverna
möjlighet att medverka och påverka innehållet kommer deras lärande att bli
verklig och utvecklas i samma takt som elever förverkligar det som just de
känner. Sven-Eric Lindeman(2011, ss. 8-10)beskriver Körlings tre
inspirationskällor. Ellen Key och Lgr 11 blir tillsammans med Vygotskijs tankar
och idéer en utgångspunkt för Körlings egna resonemang. Därefter nämner
Körling(2011, s.37) sin ständiga dialog med Vygotskij, Dewey, Korczak och Key. Körling
präglas av deras syn och tankar om den demokratisyn som utmanats och utvecklas.
Hennes exempel i boken med två bilder som visar elevens upplevelse av sin
förmåga och sina svårigheter är talande och uppmärksammar hennes möte med
Vygotskijs tankar.(2001, s.37)
Det
att hon inte kunde svåra på en fråga om hur hon gjorde gav henne insikt att
börja utveckla dokumentationen dagligen.
Utmaning och kommunikation är några viktiga ord för Körling. Det
är mycket som behövs kommunicera med teorier som ska diskuteras och sätta ord
på lärandeprocessen som sker mellan eleverna och innehållet. Hon visar vilken betydelse har de pedagogiska
teorierna för klassrummets praktik.
Det
viktigaste för mig från denna bok är att bege sig i en upptäcktsresa i
lärandets mirakel där nycklar är att besitta en förmåga att kommunicera och
skapa goda relationer. Författaren ger praktiska,
konkreta råd och exempel på hur man kan gå tillväga i klassrummet, organisera
lärandemiljöer, genomföra lektioner i olika ämnen, förhålla sig till Lgr11samt
att hantera bedömning. Det är både ansvarsfullt
och viktigt att arbeta i skola med elever, undervisning och lärande och Körling lyckas på ett både ödmjukt men tydligt
sätt förmedla uppdragets utmaningar och möjligheter. Det går att åstadkomma så
mycket med små medel och därför handlar allt om kommunikation, relationer och
innehåll! Jag tycker att om den här boken kan göra
skillnad för en enda elev, så är den värd allt att tillämpa i praktiken och
särskilt att låta Vygotskij le gång på gång. Det är mycket som behövs i
nutidstänk redan nu och inte framtidstänk som kan vara processen som håller på
att utvecklas genom allas kompetens att dokumentera, dela med sig, vara
nyfiken och att vara självreflekterande kring sin egen roll. Kursplanerna är en
kompass för att kunna navigera och fokusera i lärandets virvelvindar och det är
viktigt att leva upp till det som förväntas av både pedagoger och elever.
Bokens viktigaste kapitel för mitt eget sätt att tänka som pedagog är ”Klassrummet”. Det första som öppnade mina ögon var barnens brev om det privata lovet som barnet inte tänker berätta. Med tanke på barnens integritet som vi ska utveckla att värna om privatliv minns jag väl samlingar där jag satt både som pedagog och medarbetare och tänkte på det tillfrågade barnets upplevelser om helgen. Barnet som inte ville säga något, satt tyst där med en böjt huvud eller bråkade efteråt. Det är så ofta vill vi väl som pedagoger och tänker att vi utmanar barnets lärande och språket genom samtal om vad barnet gjorde. Körling (ss. 91-92) visar att istället får man utgå från en annan infallsvinkel genom att ställa frågor som berörs skolans ämnen. När elever far tillämpa sina kunskaper av olika ämnen som de hade använt under lovet blir uppmärksammad istället lärandeprocess och förhoppningsvis blir det inte känsligt längre. Tyvärr faktum är att för många barn är det ett privilegium och tillflyktsort att gå i skolan och hålla hemmet och skolan isär.
Ett annat begrepp som
Körling(2011, ss. 56-59) beskriver är mentaliseringsförmågan som är så viktigt
att utveckla inom pedagogiska verksamheten. Författaren ger exempel genom att
koppla till Mumminmamman som blir räddningen, tryggheten och igenkännandet
trots sitt barns affekter. Detta borde vi tänka på som pedagoger att elever har
sina känslor både positiva och negativa, behöver bekräftelse, samtal, stöd,
inkludering och rätt bemötande för att inte utveckla skam och skuldkänslor för
sitt beteende. Körling hänvisar till Wennerberg som beskriver mentalisering som
att ”ge tillbacka en representation av de känslor barnet har”. Skolan är denna
plats med konflikter och en hel repertoar av känslor och olika känslotillstånd.
Pedagoger är ofta för snabba för att fostra och tillrättavisa, istället att få
komma in på djupet i elevens inre och söka orsaker till beteende. Jag tycker
att pedagoger borde medla oftare istället att få välja en sida eller tvinga
barnet att be om ursäkt för något har de sagt i affekt. Diagnos av
konfliktsituation bör ligga som grund för beslut om hantering och lärare ska
vara förebilder hur barnet kan hantera ilska i provokativa situationer.
Det som bekräftar mitt eget
tänkande när vi specifikt talar om barns lärprocesser är när Körling
(s.16)beskriver vilja att lära sig och komma in i utvecklingszonen av eleven
som vill ha en utmaning. Det satte igång någonting positivt. Hon tar inte det som elevens eller eget
misslyckande men istället att hennes ansvar är att bidra till lärandets
utveckling. Barn har en inbyggd vilja att lära och hunger efter kunskap och det
ligger i pedagogernas ansvar att inkludera barnen och ta vara på deras
erfarenheter och viljor. Lärande sker i samklang med sin miljö, kontext och
samtid.
Det som jag vill bemöta i
boken och argumentera emot är hur vi som pedagoger ska förhålla sig att elever
tar med sig privata saker som mobiltelefoner. Det är klart att man inte behöver
kasta alla i en hög eller korg men elever bör lära sig att respektera om
läraren uppmanar att lägga telefonen åt sidan. Jag tänkte mycket på det med
kepsen i klassrummet. Först var jag emot att de ska ha den inne men jag har
ändrat min uppfattning genom att barnen med en annan kulturell bakgrund kan ha
huvudbonad så det borde var rättvist att tillåta det. Det att pedagogen ska
välja sina strider är sant men som Körling beskriver tar dessa handlingar
mycket tid av lärarna och stjäl tid från lärande. Istället är det viktigt att
koncentrera sig på vad eleverna ska utveckla och det är lärandet – inte
individen – som måste stå i centrum.
Boken innehåller många
exempel från hennes egna lektioner som startar snabbt. Det som jag tänker på är
att under arbetet tillåts inte handuppräckning. Hon menar att det leder bara
till onödig väntan och bromsar lärandet. Hon uppmuntrar att i stället skriver
eleverna upp sig på en lista och får hjälp i tur och ordning. De uppmuntras att
gå vidare på egen hand och hjälpa varandra om det går. Jag tänker på att redan
i förskolan under många år många barn lär sig att räcka upp handen om de ska
tala, så att det kan kännas plötsligt oerhört jobbigt och förvirrande för de
barn som har skaffat sin struktur i handuppräckning. Det har sina fördelar och
nackdelar ur min synpunkt.
Jag har fått min Vfu-plats på
en förskoleavdelning med barn mellan 2-5 år. Eftersom det är inte en
förskoleklass har jag lite svårt att tillämpa klassrummens pedagogik men jag
kan tänka mig att försöka med vissa element. Det som jag vill använda från
boken och prova direkt på min VFU platsen är hennes beskrivning av processen
att ”spela kort med Vygotskij”. Processen som inleds av kulturmöte, ingången,
redskapen, relationen, ansvaret, repetitionen, uppmärksamheten, utmaningen,
självständigheten, målet, utvecklingen och summeringen.
Reflektion mellan bokens innehåll och TED-speach
Ric Elias hade satt framme på
Flight 1549, flygplan som hade kraschlandat i Hudson River i New York i januari
2009. På TEAD-speach berättar han sin livshistoria offentligt för första
gången. Han nämner tre saker som han lärde sin när planet har kraschat. Det
första att han inte längre vill skjuta upp någonting i livet. Kravet på
skyndsamhet har förändrat hans liv. Det andra är att han inte försöker längre
var bra. Istället väljer han att vara lycklig. Det tredje är att han beklagar
över den tid som han hade slösat på saker som inte hade med själva människorna
att göra. Han beskriver att man lär sig av erfarenheter, relationer till närmaste
förändras. Till sist ställer han frågan till alla: hur de vill använda sina
relationer, hur de tänker göra, ändra och hantera?
Jag vill gärna koppla
överstående till Körlings bok och pedagogensförhållningssätt. Det gäller att
försöka agera, sträva inte att vara perfekt men att lära sig av sina misstag i
möte med elever och deras känslotillstånd och konflikter. Det ger inga resultat
att slösa den värdefulla tiden för småsaker och istället bör man välja sina
strider. Det är scaffolding som gäller i möte med eleveroch det är nog ett gott
sätt att se det på.
Boken sätter
igång viktiga tankar. Jag är
glad över att jag fått dela mina tankar om pedagogens roll i barnets
lärandeprocess. Det har berikat mig och gett mig en stor dos av den reflektion man
har alldeles för litet tid för i detta yrke. Det som Körling tar upp om rätt och fel, om att pedagogen kan tillåta
sig att se saker ur olika och nya perspektiv utan att anta en skuldtyngd
attityd. Vikten om att kan få vara nyfiken. Det finns så mycket i denna bok som
gör mig ännu mer nyfiken på hur vi kan utveckla lärandet, på vilka möjliga sätt
vi kan låta eleverna finna sin plats och personlighet och hur de kan uppleva
att lärandet angår just dem.
Referenser
Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar