torsdag 27 november 2014

Vfu musik utvärdering


Jag arbetade med barnens egna sinneupplevelser genom att ställa en fråga hur och var kändes det i kroppen när de först lyssnade bara på musiken och sedan när de dansade.

I samband med dramatisering uttryckte barnen olika känslor som att vara arga, glada, ledsna, kära; kort sagt försökta föreställa känslosamma troll som upplever allt genom sina gester. Det var ett barn som inte ville vara med och det respekterade jag genom att låta barnet observera och komma till oss när det ville. Jag ville att barnet litar på sina magkänslor och får själv välja med att delta på sina egna villkor. Jag kommer ihåg många gånger från skolan mina egna upplevelser när jag blev tvingat att vara med trots att jag inte ville. Det strider emot Barnkonventionen och Lpfö 98 och det vill jag sträva efter att utgå från barns perspektiv och inte från vuxnas perspektiv.

 

Uttryck som barnen använde i sin beskrivning av upplevelser var: troll som trippar på tån, troll som smyger fram, sedan ännu snabbare, det blir farligt, det kommer snart att hända något, någon blir förföljd, lite skrämmande, läskigt. En kommentar var att musiken var lite skrämmande. Barnen kopplade sina känslor och identifierade sig med troll i berättelsen. Barnen var glada även om någon berättade att musiken kändes att någon blir förföljd.

 

Efter dramatiseringen frågade ett barn mig om vi kan göra om det igen. Det kändes bra och bekräftade att de hade nytta av aktiviteten med deras känslobearbetning genom uttryck, dans, drama, språk och skapande. Jag hoppas att jag väckte deras intresse och nyfikenhet med att jag använde en mystisk röst.

 

Respons som jag fick från VFU-läraren var ett råd att försöka använda mig av formuleringen hur istället för varför, för då får man mer givande svar från barnen. Det som jag ville förändra var att jag kunde förbereda på förskolan detta barn som inte ville var med genom att berätta vad vi skall göra och varför. Det behövs vara tydligt som pedagog och där märkte jag mina brister. Trots allt har jag lärt mig att barnet valde själv när det kanske inte hade någon lust just denna dag att vara med. Det är ofta som många tar för givet att sådan situation kan leda till exkludering från både pedagogernas och kompisarnas sida. Det behöver inte leda till det om man samtalar efter samlingen och ge barnet tid. En av pedagoger berättade för mig senare att barnet hade ont i mage men ville inte berätta varför. Nästa dag visade sig att barnet blev sjuk och det bekräftade att barnet inte ville närvara.

Jag tycker att min målsättning hade uppnåtts genom att barnen verkligen hade visat engagemang och olika uttryck med sin kropp och visade glädje i samband med dansande. Samma dag har de lekt troll på gården och det blev också bekräftelse för mig att jag uppnådde syfte med aktiviteten.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar