tisdag 2 december 2014

Navet hållbart utveckling



Gunnarsson [1]från Navet har inspirerat oss med olika tips hur kan man skapa i material och bidra till en hållbar konst. Vi som pedagoger har möjlighet och makt att påverka skapande särskilt dem som har grund, intresse och möjlighet att arbeta med det. För många blir det  en sned bild att lärande är något som ligger i huvudet och skapande något extra.
Navet som ligger i hjärtat av Borås och funnits sedan 1996 har som en grunduppdrag en ämnesövergripande perspektiv och inspirerar i matte/fysik/kemi. Med sin drake Berta och hennes storebror Gilbert inspirerar pedagoger barnen och får en snabb kontakt samt lockar intresse.
Som pedagog är det oerhört viktigt att introducera något som man själv brinner för samt skapa miljöer och arbeta i alla dimensioner.

Vi startade med att prata om vatten som alla behöver för att överleva och som är världens bästa lösningsmedel. Två av våra klasskompisar var i Afrika och delade med sig sina upplevelser hur man bor där och skaffar vatten. Det går att koka och avdunsta men det tar en lång tid. Endast 2-3% av vatten på jordklotet är drickbart och det satte igång många diskussioner hur vi i vår del av jordklotet slösar med vatten. Många av oss blev chockade över hur mycket vatten behöver tillverkningsindustri till att producera ett par jeans. Det var hela 12.000 liter och det innebär hela processen från att odla bomull till slutprodukten.

Papper och plast är mest användbara materialer. Det finns så mycket plast omkring oss att vi kan inte ens tänka på det. Vi fick fundera hur många gånger från vi har vaknat hade vi tagit i plast. Jag har kommit upp i minst 20 saker och allt detta hur vi hanterar plast har sina konsekvenser. Eftersom plastpartiklar sprider sig blir den nerbruten av hav. Där kan vi ta ställning som pedagoger hur vi ska lägga upp arbete med hållbart samhälle och uppmärksamma barnen om det viktiga saken som Lpfö poängterar( Lpfö 98, rev 2010, s.7). Målet är att ta ett steg mot att återanvända och tänka över  och ha omsorg att inte exploatera mer än vi behöver för att överleva som människor som Brunnslandskonventionen påpekar. Grundregeln är att "Ingenting försvinner, Allting finns kvar och sprider sig" och det behöver vi framföra till kommande generationer.

Experiment med luft- att skapa en uggla



Konstruktion av sopsäckar och luft väckte barnet i många av oss och blev en utmaning som passar både för barn och vuxna. Det är svårt för många att tänka med tredimensionella dimensioner och denna övning underlättar genom att barnet kan genom praktiskt och konkret görande koppla till något abstrakt som kommer vidare i skolan. Dessa erfarenheter hjälper till genom att inre bilder och minnen som uppstår när barnen är små aktiveras.








Vi fick som uppgift att skapa med budskap av äggkartonger. Jag och Jenni bestämde oss för Luciatåget och tre granar. Budskap var att med tanke på att återanvända kan man slippa att hugga ner granar. Det pågår ständigt debatten om vad som är mer hållbart- att hugga ner snabbväxande granar eller använda plastgranar.



Konstruktion och hållbar utveckling-Luciatåget

Tips att inspirera barnen att återbruka
  • återvinningsprojekt med petflaskor,gamla videoband   
  • uppblåsbara djur
  • kapsyldrake
  • äggkartonger
  • metal
  • smycke av plast och metal
"Kan man få barn att påverka då kan man påverka, då kan man påverka vuxna" enligt Anna Gunnarsson  från Navet i Borås.  Tänvärt var det när hon visade bild av skapelse av Chris Jörgen som handlade om hur många burk som används i Usa var 30 sekund.



Referenser


Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

[1] Anna Gunnarsson. Anna Gunnarsson från Navet Campus Varberg, 2014-12-02








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar