onsdag 17 december 2014

Hallands kulturhistoriska museum











Då var det dags att besöka Fästningen. Jag har bestämt att göra detta till en familjeutflykt samt att forska och experimentera lite med mina barn som är fem och sex ålder gamla. Perfekt ålder för förskolebarn som kan vara lite ”försökskaniner”!
Vi inledde vårt besök att se ”Lekstaver och orddjur- en tillställning för barn och alla undra ”av Björn Ed och Magnus Lönn. Magnus Lönn har tidigare gjort utställningen ”Undrien” och skrivit boken ”Fantastikboken – Lekstäver och orddjur för undrier”. Museet kan vara en bara lärmiljö där barnen kan väcka lusten att ta till sig en ny kunskap genom att upptäcka, utforska och experimentera som Läroplanen framhåller (Lpfö 98, rev.2010, ss.6-7)



Vi mötte där barnen som håll på att leka med stora bokstäver, göra om till ord och meningar. Det fanns språk överallt: på golvet, väggarna, sådda i jorden som gräset, som en klocka och massor av små tavlor. Miljön har erbjudit verkligen till språk från rena krypande babyåldern till skolåldern.



Det väckte mina tankar att man skulle läsa Björn och Magnus dikten med de största femåringar som ska börja förskoleklass och är mest nyfikna på bokstäver för att senare gå på en bokstavsjakt på museum.


Faktum var att mina barn blev trötta rätt snabbt eller snarare nyfikna på att fortsätta spänningen med Bockstensmannen.


Den olösta mordgatan


Bockstensmannen och den olösta mordgåtan fascinerar alla. Utställningen som har flyttat till ny lokal i museet efter ombyggnaden förmedlar historierna kring ett av Sveriges mest intressanta medeltida fynd. Där kan alla beundra den välbevarade dräkten i rum där medeltiden speglas även i väggarna. Vi fick njuta av utsikten mot västerhavet och uppleva historien med olika sinnen genom att titta på alla arkeologiska fynd, lyssna till medeltidens tankevärld och leta svaret på frågan: Vem var Bockstensmannen?
Min tanke med temaarbete var att många barnen är inspirerade av att läsa historier och gåtor med mystiska ting.


Hela Hallands historia – från istid till nutid


Här har vi upplevt Halland genom tiderna genom en tidsresa genom Hallands historia från stenåldern till dagens Gekås. Barnen kunde se hallänningar från både bondeklass och adel, sjörövare och emigranter till Amerika. Utställningen är inte stor men väcker många tankar om hur det var förr och är lite lekfull med tanke på gamla husgeråd som barnen kunde känna på. Detta har en koppling till Läroplanen att förmedla kulturarv, visa barnen deras historia och berätta om hur det var förr så att de kan förkulturarvet vidare till kommande generationer.(Lpfö98, rev.2010, s.6)
Jag som är intresserad av miljöfrågor blev rätt chockad av denna del som är kopplad till Ullared och därför finner jag det relevant att uppmärksamma barnen till onödig och överflödig konsumtion som leder till miljöförstöring och exploatering av jordens resurser. Detta finner jag som ett aktuellt tema för förskolebarn som är kopplad till mål i Läroplanen.(Lpfö 98, rev.2010, s.10)


Det som jag tänkte ledde till förbjudna tanka var fåren med lapp att ”inte röra ”och det vill gärna barnen, även vi vuxna. Som tur var det några ställen där barnen kunde känna på exempelvis hålan med ull och textil.








Arbete med textil är lärorik och inspirerande och jag märkte att barnen lade märke till olika klädsel av folk i olika epoker på utställningen. Detta kan leda till intressanta samtal där barnen utvecklar, språk, resonemang, matematik och andra uttrycksformer som Läroplanen eftersträvar.(Lpfö 98, rev.2010, ss.9-11)
Museum är riktad ändå mest till vuxna men det går att hitta aktiviteter för barn som jag beskrev innan.


 


Referenser


Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar