Då var det dags
att besöka Fästningen. Jag har bestämt att göra detta till en familjeutflykt
samt att forska och experimentera lite med mina barn som är fem och sex ålder
gamla. Perfekt ålder för förskolebarn som kan vara lite ”försökskaniner”!
Vi inledde vårt besök att se ”Lekstaver och orddjur- en tillställning
för barn och alla undra ”av Björn Ed och Magnus Lönn. Magnus Lönn har tidigare gjort
utställningen ”Undrien” och skrivit boken ”Fantastikboken – Lekstäver och
orddjur för undrier”. Museet kan vara en bara lärmiljö där barnen kan väcka
lusten att ta till sig en ny kunskap genom att upptäcka, utforska och
experimentera som Läroplanen framhåller (Lpfö 98, rev.2010, ss.6-7)
Vi mötte där
barnen som håll på att leka med stora bokstäver, göra om till ord och meningar.
Det fanns språk överallt: på golvet, väggarna, sådda i jorden som gräset, som
en klocka och massor av små tavlor. Miljön har erbjudit verkligen till språk
från rena krypande babyåldern till skolåldern.
Det väckte
mina tankar att man skulle läsa Björn och Magnus dikten med de största
femåringar som ska börja förskoleklass och är mest nyfikna på bokstäver för att
senare gå på en bokstavsjakt på museum.
Faktum var
att mina barn blev trötta rätt snabbt eller snarare nyfikna på att fortsätta
spänningen med Bockstensmannen.
Den olösta
mordgatan
Bockstensmannen
och den olösta mordgåtan fascinerar alla. Utställningen som har flyttat till ny
lokal i museet efter ombyggnaden förmedlar historierna kring ett av Sveriges
mest intressanta medeltida fynd. Där kan alla beundra den välbevarade dräkten i
rum där medeltiden speglas även i väggarna. Vi fick njuta av utsikten mot
västerhavet och uppleva historien med olika sinnen genom att titta på alla arkeologiska
fynd, lyssna till medeltidens tankevärld och leta svaret på frågan: Vem var
Bockstensmannen?
Min tanke
med temaarbete var att många barnen är inspirerade av att läsa historier och gåtor med mystiska ting.
Hela Hallands historia – från istid till nutid
Här har vi upplevt Halland genom
tiderna genom en tidsresa genom Hallands historia från stenåldern till dagens
Gekås. Barnen kunde se hallänningar från både bondeklass och adel, sjörövare
och emigranter till Amerika. Utställningen är inte stor men väcker många
tankar om hur det var förr och är lite lekfull med tanke på gamla husgeråd som
barnen kunde känna på. Detta har en koppling till Läroplanen att förmedla
kulturarv, visa barnen deras historia och berätta om hur det var förr så att de
kan förkulturarvet vidare till kommande generationer.(Lpfö98, rev.2010, s.6)
Jag som är intresserad av
miljöfrågor blev rätt chockad av denna del som är kopplad till Ullared och
därför finner jag det relevant att uppmärksamma barnen till onödig och
överflödig konsumtion som leder till miljöförstöring och exploatering av
jordens resurser. Detta finner jag som ett aktuellt tema för förskolebarn som
är kopplad till mål i Läroplanen.(Lpfö 98, rev.2010, s.10)
Det som jag tänkte ledde till
förbjudna tanka var fåren med lapp att ”inte röra ”och det vill gärna barnen,
även vi vuxna. Som tur var det några ställen där barnen kunde känna på
exempelvis hålan med ull och textil.
Arbete med textil är lärorik och inspirerande och jag märkte att barnen lade märke till olika klädsel av folk i olika epoker på utställningen. Detta kan leda till intressanta samtal där barnen utvecklar, språk, resonemang, matematik och andra uttrycksformer som Läroplanen eftersträvar.(Lpfö 98, rev.2010, ss.9-11)
Museum är riktad ändå mest till vuxna men det går att hitta aktiviteter för barn som jag beskrev innan.
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar