tisdag 9 december 2014

Stadsmuseet




Stadsmuseet

Kulturarvet som står som en mål i Läroplanen är Stadsmuseets uppgift genom att se till att framtiden kan ta del av vårt gemensamma kulturarv. På deras hemsida kan vi läsa att "ett besök på Stadsmuseet är perfekt för både stora och små som vill ha kul och lära sig mer om historien och Göteborg. Här kan du busa i Barnens museum, se en utställning, delta i aktiviteter som pyssel, teater, temadagar".http://goteborgsstadsmuseum.se/
Utställningen 1800-talet: Folk i rörelse              
Göteborg var en av Sveriges mest dynamiska städer under 1800-talet. Vi kunde följa dess utveckling  under en spännande epok med driftiga affärsmän , se industrins utveckling med handel som ökade genom att  fabrikerna lockade landsbygdens söner och döttrar till staden. Dock var det ännu fler som  emigrerade till Amerika.
Jag kan tänka mig att man skulle prata med barn om olika yrken, vad det innebär, vad arbetar deras föräldrar med och vad barnen själva skulle arbeta med. Det är en tema som är aktuell för förskolebarn och det hör man ofta i verksamheten. Det skulle bjuda till samtal om vad har folk arbetat förr innan det kom olika maskiner, datorer och allt digitalt. Det inta alla barn som vet snart hur telefon såg ut från början när utvecklingen tog fort med alla dessa moderna Iphones. Detta kan vara en del av kulturarvet som nämns i Läroplanen(Lpfö 98, rev.2010, s.6).
 

Barnhemsbarn är två utställningar som handlar om barn på barnhem och i fosterhem. utgör kärnan i Utställningarna som heter Vidkärrs barnhem och Hitta hem innehåller barnens berättelser som vi kunde ta del av genom brev, bilder, föremål och filmer .

Vidkärrs barnhem
Vidkärrs barnhem som var ett av Sveriges största barnhem hade varit hem för tusentals barn under åren 1935-1976. För allmänheten var det en plats som var modernt och hade barnens bästa som uppgift. Tyvärr så var det inte... Snart kom det fram en annan bild fram med massor av  övergrepp och vanvård.



Vi mötte berättelser från barn som bodde där. Det måste varit fruktansvärt att få veta för deras riktiga föräldrar om misär, vanvård och brist på kärlek som barnet upplevde där. De fina bilder av glada barn i samband med besök var inte den sanningen man vill veta av...
Genom att prata med barn om olika förhållande vilka barn lever i kan vi närma oss den känsliga delen när det gäller barndom. Det pratas så mycket om kärnfamilj men just idag är det inte självklart att det är så folk väljer att leva. Syfte med detta är att uppmärksamma barn att man har en frihet som individ och det ska vara acceptabelt och inte betraktad som något annorlunda att uppmärksamma. Detta överensstämmer med normer och värden som är en mål i Lärolanen( Lpfö 98, rev.2010, s.8).


Referenser


Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442


.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar