Draken Berta blir en mellanhand mellan pedagogen och barnet. Genom dramatisering underlättar det att skapa direkt och snabbt kontakt och locka barnen till att utforska, prova och experimentera samt att vara delaktiga på sina egna villkor och förutsättningar. Med Gilbert som är Bertas storebror kan man göra svåra experiment men också plocka vissa element därifrån för att utmana dem barnen som visar en stor intresse för fysik och kemi och behöver utmaningar för att komma vidare i sitt lärande.
Gunnarsson[1].
Vi hade utfört olika experiment vilka kan man hitta i boken. Fick prova på att blanda och fundera hur barnet uppfattar kemiprocessen och vilka ord använder i sitt tänkande. Det är mycket ämnesintegrering när man tänker på att barnet ska tänka hur mycket ska man ta, mäta, tillsätta ingredienser som förekommer vanligtvis i barnens vardag enligt Solem &Reikerås (2004,s.205). Matte (mängder) integreras hand i hand med benämningar (språket), fysik och kemi. Det uppstår massa frågor där kommer den oerhört viktiga roll för pedagogen att locka, ge tid, invänta svaret och att komma med färdiga lösningar och ge barnet tid att tänka själv. Vikten ligger i utmanande frågor som:
Det är viktigt att uppmärksamma barnen och koppla till vardagen när vi häller i läsk kan man tillsätta russin(russinhissen) för att sätta igång tänkande, hjälpa barnen att ställa sina egna teorier och funderingar.
Att sätta igång tänkande i samband med bakningen( bikarbonat eller bakpulvret)
Vad som händer med bubblor? Varför växer kakan?
Det var intressant att använda sig av fissaft (rödkålssaft) och det gillar barnen när man skojar och barnen lär mest när de har roligt och i meningsfulla sammanhang.(Lpfö 98,rev.2010, s.11)
En annan experiment var det med att använda kaffefilter till att skapa fjärilar med citronsyra och bikarbonat. Resultaten blev trolleri som barnen älskar- från mörk till ljus .Vi har provat att återställa "fisläsk" med citronsyra + fissaft+ bikarbonat.
Barnens egna erfarenheter av omvärlden i form av konkreta experiment i förskoleåldern kan återigen vara till hjälp när det kommer fysik och kemi i skolan på mer abstrakta nivå.
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Solem, Ida Heiberg & Reikerås, Elin Kirsti Lie (2004). Det matematiska barnet. 1. uppl. Stockholm: Natur och kultur
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar