tisdag 9 december 2014

Hasselblad center





Utställningshallen Hasselblad Center ligger i Göteborgs Konstmuseum, Götaplatsen. Vi var fyra personer som bestämde oss att åka tillsammans och ha chansen att dela med varandra med våra reflektioner och upplevelser. Utställningen vi har sett hette The Fabric of Photography av den japanska fotografen Ishiuchi Miyako(f 1947) som vann Hasselbladpriset 2014. Denna utställning presenterar Ishiuchis arbeten från de senaste 25 åren.


 


Utställningen börjar med serien 1899 som är ett väldigt intimt porträtt av Ishiuchis mormors ansikte och händer. Konstnären fokuserar på kvinnors ärr och andra märken på kroppen som väcker en kritik mot synen på kvinnlig skönhet och perfektion. Hennes mormors död ledde till serien Mother’s, med skildring av hennes kläder, skor, läppstift och även tänder. Detta är hennes personliga sätt att kommunicera med och förstå sin bortgångna förälder.



Tygets trådar som väckte mitt personliga intresse. I hennes senaste serie Silken Dreams, utforskar hon silkets och kimonons historia.

 


Min tanke kring arbete med barnen var av dess väsen som tid, minne och spår. Det är inte självklart för att alla barnen har sett sådana bilder eller gamla människor. Det slog mig en tanke angående detta när vi var med förskolebarnen på ålderdomshem och lussade. Det var en flicka som verkade rädd skrämd och ville inte titta på de gamla som ändå var sp snälla. Ofta tar man mycket för givet, därför är det viktigt att uppmärksamma barnens reaktioner och bearbeta detta genom samtal på barnens egna villkor. Det är ett mål i Läroplanen att barnen ska utveckla sin förmåga ”att ta hänsyn och leva sig in i andras situation” samt ”ta en ställning till olika etiska dilleman och livsfrågor i vardagen” och det får man genom samtal och reflektion angående liv och död, skönhet och ärr.(Lpfö 98, rev.2010, s.8).


 


Referenser


Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket


Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar