Utställningshallen Hasselblad Center ligger i Göteborgs
Konstmuseum, Götaplatsen. Vi var fyra personer som bestämde oss att
åka tillsammans och ha chansen att dela med varandra med våra reflektioner och
upplevelser. Utställningen vi har sett hette The Fabric of Photography av den japanska fotografen Ishiuchi Miyako(f 1947) som vann Hasselbladpriset 2014. Denna utställning presenterar
Ishiuchis arbeten från de senaste 25 åren.
Utställningen börjar med serien 1899 som
är ett väldigt intimt porträtt av Ishiuchis mormors ansikte och händer. Konstnären
fokuserar på kvinnors ärr och andra märken på kroppen som väcker en kritik mot synen
på kvinnlig skönhet och perfektion. Hennes mormors död ledde till serien Mother’s, med skildring av hennes
kläder, skor, läppstift och även tänder. Detta är hennes personliga sätt att
kommunicera med och förstå sin bortgångna förälder.
Tygets trådar som väckte mitt personliga intresse.
I hennes senaste serie Silken Dreams, utforskar hon silkets och kimonons
historia.
Min tanke kring
arbete med barnen var av dess väsen som tid, minne och spår. Det är inte
självklart för att alla barnen har sett sådana bilder eller gamla människor.
Det slog mig en tanke angående detta när vi var med förskolebarnen på ålderdomshem
och lussade. Det var en flicka som verkade rädd skrämd och ville inte titta på
de gamla som ändå var sp snälla. Ofta tar man mycket för givet, därför är det
viktigt att uppmärksamma barnens reaktioner och bearbeta detta genom samtal på
barnens egna villkor. Det är ett mål i Läroplanen att barnen ska utveckla sin
förmåga ”att ta hänsyn och leva sig in i andras situation” samt ”ta en
ställning till olika etiska dilleman och livsfrågor i vardagen” och det får man
genom samtal och reflektion angående liv och död, skönhet och ärr.(Lpfö 98,
rev.2010, s.8).
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm:
Skolverket
Tillgänglig på Internet:
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar