Tova med ull och sten
Då var det dags för skattjakt. Barnen fick hitta brevet från
grodan som blev ledtråden till att hitta ull och bege sig på en utflykt till
skogen. Jag tog med mig såpa, små stenar, varm vatten i termos samt en balja. Att
tuva med ull och sten tyckte barnen att vara roligt, rogivande och det startade
en massa hypotes, tankar och frågor. Varför krymper ull? Hur är den ”svag”? På
vilket sätt? Vad gör såpa med ull? Barnen fick jämföra vad är tyngst? Lättast? Varför?
Det kom olika förslag att stenen sjunker för att den är tungt, ull flyter för
att den är löst, luft bubblor hjälper till. Det blev en fysik upplevelse för barn
som hade arbetat med experiment innan och det märkte jag tydligt. ”Densitet i
vatten”! -utbrast ett barn…”det hjälper till ”!
Tanke med att aktivera alla
sinnen– känsel, lukt och under lekfulla former som Läroplanen beskriver ge barnen
möjligheter till ämnesintegrerat lärande där språk, matematik, konstruktion,
teknik, fysik och kemi går hand i hand och kompletterar varandra. Barnen fick
en chans att uppleva det konkreta innan det abstrakta och formella i skolan
kommer. Dessa erfarenheter kommer förhoppningsvis att underlätta deras lärande,
ge dem chans till associationer, olika schema och sätt att tänka. De som kan
visar för andra och det gjorde några som var flitiga och kanske provade innan.
Där ler Vygotskij där visar barnen samarbete, samspel i dialog med varandra. Vi
vuxna kan lära oss väldigt mycket av barns spontana frågor och lärande.
- sinnen aktiverade – känsel, lukt
- lättast/tungt?varför? förslag
- stenen sjunker för att den är tungt, ull flyter för att den är löst, luft bubblor(barnens egna reflektioner)
- de som kan visar för andra /Vygotskij /samarbete och samspel i den proximala utvecklingszonen
- varför krymper ull? Hur är den ”svag?på vilket sätt? Vad gör såpa med ull?
- vi har pratat om täthet och hur tätt molekyler håller ihop
- barnen konstaterade att saker och ting väger olika mycket
Jag tycker att det är upplevelsen som är viktigast när det gäller småbarn och att visa det på ett praktiskt sätt därför är det utmärkt att använda sten och ull. När barnen får själva känna och se bildar de egna teorier och tänkande och lärande sätts igång. Deras hypoteser om att flyta och sjunka är viktiga för deras framtida lärande i skolan när det kommer till det abstrakta. Allt detta blir en upplevelse för barnen som förhoppningsvis stannar i deras minne för länge.
till utvärdering
Jag kunde ha använt mig av lera och vatten och visa att i form av kulan sjunker leran och i form av skål (båt) flyter den.
Det var bra att jag tog med mig tre extra hinkar. Det blev för trångt för de åtta barnen vid en balja med vatten, försökte dela upp barnen i två grupper men alla ville prova, Det var brist på personalen denna dagen och det hade varit bättre med en pedagog till som kunde ta den andra aktiviteten för hälften av gruppen. Tack vare hinkarna kunde jag dela barnen i tre små grupper och alla var nöjda. Barnen fick arbeta i sin egen takt, vissa klarade sig själva medan andra barnen krävde hjälp. De fick arbeta hur länge de ville själva. Det var tre barn som stannade i uthuset med en pedagog och fortsatte att tova medan jag och de andra barnen lekte leken "Kom alla mina kycklingar".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar