Tema
”Skog”
Min tanker är att jag vill arbeta med tema
”Skog” med dessa matematiska begrepp/ idéers under en längre tid på förskolan. Enligt Läroplan för
förskolan (Lpfö 98, rev.2010,s.10)”Förskolan
skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge
och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och
talbegrepp samt för mätning, tid och förändring. Förutom
detta framgår det i Läroplanen att verksamheten ska präglas av ”ett ekologiskt
förhållningssätt och en positiv framtidstro”(Lpfö 98, rev.2010, s.7). Min tanke
är att barnen kommer att uppleva detta genom att befinna sig i skogen och bli inspirerad
från naturen samband med matematik och konstruktion. Matematiken får vi på ett
naturligt sätt genom att samtala, jämföra, uppskatta, mäta, använda lägesord,
former, storlek, höjd och bredd.
Barn lär när de har roligt och känner meningsfullhet.
”Förskolan ska erbjuda en trygg miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek
och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska omvärlden” (Lpfö98
rev.2010, s.6). Med matteglasögon på kan pedagoger
fånga tillfällen i flykten. Förutom det behövs också utforma miljön så att det
uppstår tillfällen som vi kan fånga i flykten t.ex. genom material som lockar
till lek med geometriska former och det kan man i skogen med naturmaterial.
Rumsuppfattning och Formen(geometri)
I den första aktiviteten lägger
pedagogen ut hopprep i olika geometriska
former på marken eller använder en gammal filt eller pinnar som finns i skogen.
Man behöver 3-4 former. Någon av formerna bör vara så liten att endast några
får plats. Någon är häxa som säger så här: Häxan bräker, endast i triangeln är
du säker. Det gäller för barnen att gå/springa till rätta formen för att häxan
tar dem som är utanför. Leken håller på tills alla är tagna.
Palmer(2011, s.19) beskriver vikten
av att barnet behöver skapa sin förståelse och identifiering av olika
geometriska figurer genom att använda sig av sin egen blick som verktyg. Barnet
tittar, memorerar, känner igen, ritar av och lägger märke till detaljer och
skillnader. Det behövs poängtera att alla barn lär sig på olika sätt. Resultaten
blir kunskap som blir skapad i möten mellan barnen och omvärlden (Lenz Taguchi
2010). Detta leder till rhizomatisk lärande.Det är viktigt med riktiga benämningar
från början och att uppmärksamma processen. Även Heiberg Solem & Reikerås (2004,
ss. 120-121) uppmärksammar vikten av geometri på olika sätt med utmaningar som
är meningsfulla och relevanta till barnens ålder och intresse. Detta genomförs
med hjälp av den kunnige pedagogen som inspiratör och medforskare.
Skogen bjuder till att
barnen kan använda sin kropp med alla sina sinnen och intryck. Björklund (2008,
ss.62-65) redogör att små barn använder sin kropp som redskap när de gör
bedömningar, utforskar miljö och lär sig nya saker i
ett ömsesidigt och ständigt samspel med omgivningen och med andra människor
genom att använda alla sina sinnen. Genom olika aktiviteter skapar barnet
mening i tillvaron och förståelse för sin värld.
Under en föreläsning med Carina Mattsson[1]
fick vi många tips med koppling till artikeln ”Matematikspaning-form och
mönster” (Eriksson m.fl.). Mattson poängterade att det handlar om
förhållningssätt och det påverkar mycket hur miljön både inomhus och utomhus
ser ut. Enlig henne kan man klara sig hur långt som helst utan material som
pedagog med en bra tänkande. Pedagogerna som deltog i Pilotprojektet funderade
hur de ska matematisera vardagen, locka barnen och väcka förståelse för det
konkreta innan det abstrakta i skolan kommer (Emanuelsson & Doveborg 2006,
ss.85-86).
Enligt Lpfö 98 (rev 2010, s.9) skall verksamheten
vara rolig, trygg och lärorik och detta är mitt syfte med leken. När pedagoger
är lyhörda, flexibla och tillvaratar spontana lärandesituationer kan de ”lyfta
fram” matematik som utgår från barnens erfarenhetsvärld genom att skapa
motivation och intresse. Dessutom ”vävs in” matte i lek där språk, skapande och
motorik går han i hand och resulterar i att matte blir mer begripligt och
lättare att förstå. Alla barn har olika förmåga att
ta till sig kunskap därför måste pedagoger ha breda kunskaper i olika
undervisningsmetoder samt våga anpassa metoderna efter barnens förmåga. (Lpfö
98,rev.2010,s.9).
Antal och mätning (bredd/volym/höjd/länd)
I den andra aktiviteten ska två barn av
olika längd lägga sig på marken.
Pedagogen ber barnen att uppskatta antal kottar eller annat upphittad i skogen naturmaterial
som kommer att användas vidare i aktiviteten. De andra barnen hämtar kottar och
lägger på en rad bredvid barnen från fötterna till huvudet. Frågor till barnen: Hur många kottar
behövs till det längre/kortare barnet? Hur många kottar skillnad blev det? kan
man använda något annat än kottar? Pinnar, stenar- vad behövs mest/minst av?
Enligt strävansmålen "Förskolan
skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik
för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras
problemställningar" (Lpfö
98/rev.10, s.10). Tanken med antal är att väcka barnens
intresse för addition/subtraktion på det icke formella men konkreta nivå innan
det abstrakta i skolan kommer. På förskolan har vi
inte lektioner och barnen skall tillägna sig olika färdigheter och utveckla
kunnande genom lek. Det gäller att få med barnet på tåget, locka och
inspirera. Enligt Mattson [2]
är gissningsmoment att uppskatta antal kottar i början av aktiviteten viktigt i
matte för att väcka barnens tankar med frågor: Hur tror ni? Vad kan hända om…? Barnen uppmuntras till att själva
tänka och reflektera kring matematiska företeelser genom de ”utmanande
frågorna” där de färdiga svaren undviks. Några exempel på sådana frågor är:
Hur gjorde du? Hur tänkte du? Vad händer om? Hur kan man göra
i stället? Kan man göra på något annat sätt? Hur skulle du göra om du kunde?
Vägning,
jämvikt och symmetri
I den tredje aktiviteten behövs två
hinkar som vi tar till skogen och ber barnen att plocka material ex.
tunga/lätta pinnar, stenar, kottar, löv. Vi låter barnen känna tyngden,
upptäcka skillnaden med tanke på vikt-tyngst/lättast? Väger de olika material lika?
För att mer konkretisera gör vi en egen våg av en galge med hinkarna på varsin
sida. Genom detta kan barnet utveckla sin förståelse för vågens symmetri är
grunden för att det ska bli jämvikt. Det kommer att underlätta barnen vidare i
skolan med ekvation= lika mycket på varje sida/balans=jämnvikt.
Palmer(2011, ss.60-63) påpekar vikten av
pedagogiskt dokumentation av alla lärandesituationer som barnet deltar och
utforskar. Detta i sin tur kan pedagoger koppla samman med olika område genom
matematik. Detta leder till att ”skapa matematiska begrepp som går att utforska
under längre period”. Det är en riktig utmaning för pedagogen att sätta igång
barnens matematiskta tänkande. I förskolebarnens vardag förekommer en mängd
jämförelseord, som lång-längre-längst och stor-större-störst. Att få använda
sådana ord i skilda situationer utvecklar barnens förståelse för sin omvärld.(Emanuelsson
& Doveborg 2006, s.6).
Matematisera vardagen som lärare är att
sätta ord på barnens handlingar – här och nu – där det tränas ständigt
matematiska ord och grundbegrepp, resonemang förs, reflektioner uppmuntras och
barnen ges ofta möjlighet att dokumentera sina matematiska upptäckter.
Referenser
Björklund, Camilla (2009). En, två,
många: om barns tidiga matematiska tänkande. 1. uppl. Stockholm: Liber
Emanuelsson, Göran & Doverborg,
Elisabet (red.) (2006). Matematik i förskolan. 1. uppl. Göteborg:
NCM/Nämnaren, Göteborgs universitet
Läroplan för
förskolan Lpfö 98. [Ny, rev.
utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig
på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Palmer, Anna (2011). Hur blir man
matematisk?: att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med
yngre barn. 1. uppl. Stockholm: Liber
Solem, Ida Heiberg & Reikerås, Elin
Kirsti Lie (2004). Det matematiska barnet. 1. uppl. Stockholm: Natur
och kultur
![]() |
Tips från Timmele förskolan |
![]() |
Tips del 2 |
![]() |
Äpple projekt |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar