måndag 12 januari 2015

Estetiska lärprocesser/ Medierat lärande


”Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal-och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande. Detta inbegriper också att forma, konstruera och nyttja material och teknik. Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning”.(Lpfö 98, rev.2010, s.7)
Bild, drama, IT och musik som ämne kan läras, förstås och förklaras i didaktiska sammanhang. Fihn[1] berättar om att begrepp mediering är något man når fram och kan förmedla via ett medium. Amhag m.fl.(2013)redogör i boken att medierna är ämnena som bild/musik/ drama som vi använder dagligen. I min text försöker jag svara på en fråga om hur mina kunskaper och mitt eget lärande kan kopplas till förskolans praktik.
 
I boken diskuteras på vilket sätt kan förenas kunskap och lärande samt meningsskapande och identitet som är två till synes motstridiga perspektiv på skolan. Genom kommunikation delar man gemensamma erfarenheter av var och en bidrar och genom denna delaktighet skapas ny kunskap. Enligt Leijon(2013, s.54)mediering är att ge kunskapen form så att man kan se på den och samtala om den och med sin nyvunna kunskap skapa något(film eller teater) som kan visas och diskuteras.
Under föreläsningen Fihn(1) visade ett antal bilder vilka kan man koppla till medierat- alltså multimodalt och problembaserat lärande. Multimodalitet är en kombination av semiotiska resurser som inkluderar olika uttryck som talat språk, bilder, siffror, gester, grimaser, blickar samt att hur pedagogen sammanfogar de olika tecken till en helhet. Leijon(2013, s. 55) beskriver att med multimodalitet menas kulturellt tillgängliga resurser som kan vara olika uttryck och kommunikation.
Enligt Fihn (1)”Förändring är viktigt i dramapedagogiskt arbete för att få sätta ihop sammanhang och föreställningar av verkligheten”. Det räcker inte att säga ”vad fint du ritar” om barnets skapande. Istället ska man ha ett utvecklande syfte och det ska vara problembaserat för att innehålla förändringspotential. Pagetti (2013, s. 195)redogör för att det är en vanlig kommentar och ett standardomdöme om barns bilder från en välmenande vuxen och sällan följs av samtal om bilden. Vidare anknyter författaren till Peirces (1932,1940) semiotiska ikon, index och konventionella tecken i sin bildanalys. Tecken har olika funktioner och står ofta för något annat än man skulle bara tro eller förvänta sig. Ikon är det onomatopoetiska uttryck i språken som liknar, hörs och ser precis ut, som vov för en hund, brum för en bil. Index är att något har hänt, någon har lämnat ett spår efter sig, något påminner om något. Vi användet det för olika tecken för att stimulera barnen i lärande processen. Symbol- måste läras in som t.ex. trafikskyltar, Ica, Ikea mm.
Pagetti(2013, s. 206) menar att genom att analysera och samtala om bilder medierar lärande som kan utvecklas vidare av både barn och vuxna. Förståelsen av hur vi uppfattar vår värld utvecklas genom tolkning och analys. Viktigast är att vara öppen och respektera andras olika sätt att se och tolka bilden.
Kupferberg(2013, ss. 29-30) redogör för att ”utan språk inget tänkande”. Medierat lärande är ett central begrepp som sammanfattar en sociokulturell syn på lärande med Vygotskij ide om den proximala utvecklingszonen på ett konkret och praktiskt sätt. Människor lär sig i sociala sammanhang och språket är det viktigaste kulturella redskap och artefakter som de använder för att beskriva omvärlden. Estetiken hänger ihop med berättande och för att föra in det krävs en språklig kompetens hos pedagogen. Därför ska man arbeta med hela register för att utveckla den språkliga medvetenheten hos barnet. Det är viktigt att förstå i detta sammanhang vilken inställning har pedagogen. Barnperspektiv eller barns perspektiv eller vems? Helhet eller delar från vems perspektiv? På vilket sätt går det att sätta eleven i centrum? Alla barn är olika och Fihn (1) nämnde att det är viktigt att vi ser det speciella i varje barn med hela problemlösningskapaciteten.
Einarsson(2013, s.125) redovisar om drama som lärande media och om att åskådliggöra genom handling. Hon kopplar drama till Lindströms modell med fyra lärandeformer som: OM, I, MED, GENOM. I det första tänker elever på syfte och hur det ska genomföras. I det andra utforskar elever sin kropp, röst, tid och rum för att kommunicera ett visst budskap. Det tredje är medieneutral även att ett rollspel är utmärkt för lärande. I det fjärde får elever en förståelse hur andra människor upplever sin situation. Einarsson beskriver hur eleverna genom att våga och att använda sin fantasi skaffar nya erfarenheter där pågår den nya lärandeprocessen när egna resurser tas i bruk. Vi har också provat på forum spel och detta var väldigt uppskattad av alla. Lärandet som pågår genom ”görandet” är oemotståndligt och utvidgar nya perspektiv på drama som medium med förmågan att analysera och att se små delar i det stora. Meningserbjudande affordance är som miljöns meningserbjudande eller inbjudande till handling eller mening.
Leijon(2013, ss. 55-57) beskriver två begrepp: design för lärande och design i lärande. Den första är multimodalt och handlar om förutsättningar för lärande. Den andra handlar om olika val vilka människor gör när de lär sig som att välja rummet och sin position för att markera förändring. Det handlar om att det ska ske förändring och vilka ord man väljer och hur man gestikulerar betyder väldigt mycket. Det skapas en slags text med budskap genom allt detta. Förutom det vilka semiotiska tecken de väljer att använda, hur de transformerar information, vad de uppmärksammar och hur gestaltar de sin förståelse. Hon beskriver vidare att rummet blir en resurs i lärande för studenterna och en inramning för lärande vilken kan vi definiera som teckenskapande.
Svensson(2013, s.73) beskriver att berättelser kan förklaras som kulturella och medierande redskap med sin form, sitt innehåll samt möjligheten att urskilja tema och mönster. Hon beskriver studenternas erfarenheter av läsningen och möte med akademiska texter. Mediering är att skapa text och föra samman i olika slags texter. Text är mycket mer i skrivna ord.
 
 
 
 
Referenslista
 
Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
 


[1] Gunilla Fihn-Campus Varberg, 2014-10-01,föreläsning”Medierat-Multimodalt och Problembaserat lärande”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar