Idag fick jag bekanta mig med två nya material för mig som är: lera och papper mach’ e.
I de två metoden kan barnen släppa loss fantasi och arbeta
i grupp eller enskilt med att använda sig av alla sinne. Båda metoder
karakteriseras av den miljövänliga tanken på naturen och kretsloppet med
återanvändningssyfte som Läroplanen för förskolan (Lpfö 98, rev.2010. s.7)
eftersträvar som förskolans uppdrag. Det är så mycket papper som slängs
dagligen som skulle kunna återanvändas istället för att inköpa dyra färgade
papper, färger och pennor som är de vanliga material vilka barnen har tillgång
på förskolan. Persson & Wiklund(2007, s. 194-202) beskriver olika tema att
återanvända papper i deras temaarbete.
Med koppling till läroplanets hållbarhets tänkande att erbjuda
barnen nya idéer och utmana kreativiteten samt att slippa prestationskrav vilka
kan skapas när barn ska använda färger eller pennor borde pedagoger tillföra de
två nya skapande metoder. De kan leda till en långsam process med olika steg
och fantastiskt resultat istället förr en snabb och ofta påtvingat och
ogenomtänkt teckning med pennor eller färg.
Jag tänker på min egen skolerfarenhet när jag fick
uppleva gång på gång att det jag skapade var inte fint nog, för att fröken bestämde
och jag gjorde inte det som fröken ville i just de färgerna lika som Fihn
(2012, s. 129). beskriver i sitt kapitel
i ”Kultur, Estetik och barns rätt i pedagogiken”. Jag var duktigare på att
sjunga men det hjälpte mig inte under bildlektioner vilka kunde vara pest och
pinne ibland… Just därför tänker jag att det är viktigaste att erbjuda alla
material och låta barnen bestämma mer. Genom billiga material som papper och
ull slippa ”all tjat” på köpstopp och kritik från andra kollegor om några
pärlor för mycket eller material högt uppe på hyllan i frökens höjd som att
barnen kan inte nå dem…
Genom temaarbete kommer pedagoger att ha möjlighet till
att samtala med barnen om vad är tidningspapper för något? Hur kommer det ifrån?
Hur gör man? Hur ser tillverkning ut? Detta kommer säkert att leda till
spontana frågor och barnens egna idéer, koppling till naturen, omvärlden,
kemiska processer. Pedagoger kan uppnå detta genom att ställa öppna frågor och
låta barnen tänka och ställa egna hypoteser.
Leran erbjuder ytterligare frågor med koppling till
naturkunskap, matte, språk, olika färger och tekniker: bränd eller obränd.
Barnen kan uppleva stenpartiklar som kommer från flera miljonerårssedan från en
avslipad av vatten berg som blev idag leran. Det kan finnas pedagoger som
skyller på att de arbetar inte med leran för att de har inget ugn men detta ska
inte vara ett hinder för den entusiastiske och utforskande pedagogen. Leran är återvinningsbar och barnen kan
fundera själva på det som gör att leran smälter av vatten till exempel
skulpturer på Campus taket. Kretsloppstänkande och Läroplanen igen! Genom att
ta barnen ute till naturen och leta efter lera, låta barnen gräva och utforska
lerans egenskaper i naturen erbjuder pedagoger utomhuspedagogik, frisk luft och
bidrar till glada, harmoniska och välmående barn! ! ! Det är just det brinner jag
för!
Vi fick ta av oss skorna de som ville och gick på alla
fem sorter lera som låg förpackad än. Vi fick öppna dem, känna på leran,
tillverka egen skärtråd och skära hur mycket vi behövde. Efteråt fick vi gå
igenom Mats planering och arbeta både enskilt och i grupp. Konstruktion av det
högsta torn tillsammans i grupp led till mycket skratt och god samarbete.
Alla
barn kan delta i sådana aktiviteter utan prestationskrav. Blir barnet missnöjd
med sin skapande och kastar lera leder det till en ny skapelse. I Läroplanen
står det att ” Förskolan
ska vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de förs fram. Varje
barn ska ges möjlighet att bilda sig egna uppfattningar och göra val utifrån de
egna förutsättningarna. Delaktighet och tilltro till den egna förmågan ska på
så vis grundläggas och växa”.
Min Knas-kalas docka av papper maché |
I samförstånd med Läroplanen är vårt uppdrag att stärka
barnens självkänsla utan att ställa krav på barnen. Vi fick skapa en saga om
tornet som vi har skapat och där kom mängden av matematiska begrepp och språk. Från
den abstrakta formen till den konkreta kan barnen uppleva relationer till
verkligheten i barnens omvärld och symbolspråket som Persson& Wiklund
beskriver(2007,ss. 42-43).
Genom att få lyssna till varandra lär sig barnet
metakognition och att alla har olika perspektiv för att vi är olika som
individer.
Ann s. Pilgren- det sokratiska samtalet
Mats gav exempel av en kyrka av papper mache som håll i
40 år. `
Jag var nöjd med dagens utformning med tanke på flera
valmöjligheter och skulle inte ha gjort annorlunda med tanke på dagens
utformning.
Mina didaktiska frågor till dagens innehåll
Hur kan pedagoger anpassa eller utmana vid behov material
för olika åldersgrupper?
Vad vill jag tillföra med material?
Vad gör barnen med leran? Vad gör leran med barnet?
Varför är det viktigt att låta barnen uppleva konsistensen,
hårdheten, innehåll och färg i leran i olika miljöer?
Referenser
Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta
(red.) (2012). Kultur, estetik och barns
rätt i pedagogiken. 1. uppl. Malmö: GleerupsLiber
Läroplan
för förskolan Lpfö 98.
[Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig
på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Persson, Annika & Wiklund, Lena
(2008). Hur långt är ett äppelskal?:
tematiskt arbete i förskoleklass. 1. uppl. Stockholm
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar