Då var det dags att besöka ett valfritt museum och som
det valde jag Tjolöholms slott. Jag tog med mig mina två barn för att lyssna till vad som lockar dem och fångar deras intresse. Vi har varit där tidigare fast bara
utanför och lekte. Det var särskilt min son som har visat intresse för att vara
inne i slottet och det förvånade mig för han är yngre än hans syster.
Förväntansfulla köpte vi biljetter och väntade på sin
tur att komma in. Det skulle vara en timmars lång visning runt hela slottet och
jag måste säga att jag var lite nervös att mina barn kan vara” lite stökiga”
när jag såg att det var bara dem och en ettåring som bland många vuxna och några tonåringar.
Snart kom det kammarjungfrun Ottilia utklädd i kläder i
Tudorstil och välkomnade alla varmt. Vi gick in och satte oss alla i en stor
sal medan hon berättade om slottets invånare och deras tragisk historia vilket ledde till byggandet av mausoleet med den fantastiske ängeln av marmor. Vi fick
veta att toppmoderna bekvämligheter var Blanche Dicksons stora intresse. Mina
barn blev fascinerande av Sveriges alla första dammsugare med vikt på en ton! Bland
andra moderna prylar kunde vi se rundspolade duschar. Vi gick runt på
helteckningsmattor som tog säkert mycket tid att dammsuga uppmärksammade min
dotter.
På sommaren har de aktiviteter för barn och det måste
vi se någon gång. Jag måste säga att jag var imponerad att mina barn gick runt,
tittade på, lyssnade noga till Ottilias berättelse och till och med ställde
frågor. Det är miljön som bidragit mycket och hennes intressanta sagoberättelse
och det fångar barnens intresse och är viktigt med språket, drama och inlevelse
som är ett mål i Läroplanen.(Lp98, rev.2010, s.10). Kulturarvet som nämns i
Läroplanen bidrar till att barnen lär sig om hur människor levde förr i tiden.
Lek i gamla skeppet lockar som vanligt |
Referenser
Läroplan
för förskolan Lpfö 98.
[Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig
på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar