tisdag 30 september 2014

Skrivtaktik



Nästa termin är det dags för examensarbete, så det var lagom att lyssna till Ann-Sofie Karlsson[1] som kom med många goda råd under sin workshop "Skrivtaktik inför examensarbetet". Skrivandet som ett verktyg för ökat lärande kräver att hitta ständigt nya infallsvinklar och "prata med sig själv" under skrivprocessen. Viktigast är att det ska vara kommunicerbart och givande och det kan vi uppnå genom att öka ordförrådet med tanke på kommande yrkeslivet vilket kräver ständigt uppdatering för en bra och givande kontakt med omgivningen.


Vi fick informationen om hur ser ut alla rapporter och vad skiljer en vardagligt skrivande från akademisk. Eftersom kommer vi att granskas behöver vi följa strukturen och det är säkert svårt att bli helt objektiv särskilt med olika forskningar som man inte håller med.
Det är just jag själv som bar ansvaret, för att texterna ska uppfylla den språknivå som anses acceptabel, därför behöver jag ta en särskilt omsorg om detaljerna och språkfel under skrivandet.
Det kommer att ta tid med att samla alla fakta och material som hör till syftet därför är det viktigt att börja i en god tid.


Under utbildningen hade vi haft några möjligheter att opponera på varandra och ge respons. Trots detta tycker jag att det är väldigt svårt och det var ett bra tips med att ge gärna en skriftlig respons. Alla kan vara blinda för sin egen text och det är viktigt att tänka att det inte är jag som person som kritiseras men det är texten som granskas!


Vi fick gå igenom alla uppsats delar och analysera. Det är viktigt att tänka i god tid vad man vill med sitt arbete, kan det vara användbart och det kan man göra i samband sin praktik på VFU platsen. Vi fick ett tips att titta i Bada och studera gamla examensarbeten.


Vi fick ett tips att om man ska vara två viktigt är att säkerställa att man vill undersöka samma sak, dela arbete lika, visa engagemang och vara tydligt när det gäller uppdelning av ansvarsuppdrag och vad har man faktiskt gjord på egen hand för att inte riskera att bli underkänd.


 




[1] Ann-Sofie Karlsson. Skrivtaktik inför examensarbete Campus Varberg, 2014-09-30



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar