onsdag 17 september 2014

Textil 2


Björkdahl Ordell m.fl. (2010) beskriver ett projekt ”Räkna med textil” som handlar om barns förståelse för teoretiska begrepp utifrån ett pedagogiskt arbete.

 

Jag tycker att textil som redskap i förskolan är ett underbart tillfälle att upptäcka något som är så självklart del i vår omgivning att ibland vi inte ser den eller tänker på det. Vi möter textil i våra kläder, möbler, inredning och olika miljöer. Det bjuder till att upptäcka olika tekniker särskilt att Campus Varberg ligger mitt i Sjuhärad, som är det geografiska område som länge var textil centrum i Sverige.


Möjligheter är att textil har en bredd som redskap:

  • kan användas i olika tema i barngruppen
  • som verktyg att lära språk, matematik, naturkunskap
  • är glädjande i sig genom olika färger, form och material
  • kan vara som utmaning i könsrollen (killar kan också)
  • att arbeta i grupp eller som individ
  • att återbruka och lära barnen varsamhet om miljön
  • mötesplats för olika estetiska uttrycksformer

Svårigheter är att pedagogen måste ha kännedom om olika metoder så att man kan växa i processen tillsammans med barnet. Det andra är att man måste ha ett intresse för detta, annars blir man genomskådat av barnen som känner av det.

 

Mina egna erfarenheter av textil började med min mamma som virkade och broderade olika saker stora och små. Jag provade på också och tyckte att det var roligt fast egentligen fastnade för stickning. Jag har också en granne som återanvänder olika tyg i lapptäcke metod. Min dotter som är sex år fick lära sig av att virka av hennes kusin som är tio år. Jag tyckte att det var fantastiskt att se den proximala utvecklingszonen som Vygotskij står för medan den yngre fick lära sig av den äldre och ta del av hennes erfarenhet o lärande processen. Detta kan jag koppla till våra uppdrag som pedagoger vilka beskrevs i Läroplanen(Lpfö 98, rev.2010, ss.9-11).Det är viktigt med skapande förmåga och genom tovning får barnen tillgång till att erövra nya erfarenheter och färdigheter som kan kopplas till ämnesintegrerat lärande där textil kopplas till matematik, språk, fysik och kemi.

 

Jag skulle vilja arbeta med ull i min kommande yrkesroll som förskollärare eftersom det är spännande och rik material som bjuder på flera valmöjligheter att arbeta med.

Material och saker som man skulle kunna använda för att spara pengar och framförallt att återbruka och spara på miljön är olika tyg, textiler från gamla kläder, garn från gamla tröjor, strumpor, vantar, gardiner, mattor, filtar, badlakan, påslakan, snöre. När man arbetar med tryck kan man använda olika saker från naturen, knappar, toarullar, träbitar, kottar.


Jag fick åka med mina barn en helg till Borås och närvara i en workshop för barn som de hade på Textilmuseet. Det fanns både barn och vuxna där och de tyckte att det var spännande att få lära sig något nytt.

 

Referenser:
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar