Björkdahl Ordell m.fl. (2010)
beskriver ett projekt ”Räkna med textil” som handlar om barns förståelse för
teoretiska begrepp utifrån ett pedagogiskt arbete.
Jag tycker att textil som
redskap i förskolan är ett underbart tillfälle att upptäcka något som är så
självklart del i vår omgivning att ibland vi inte ser den eller tänker på det.
Vi möter textil i våra kläder, möbler, inredning och olika miljöer. Det bjuder
till att upptäcka olika tekniker särskilt att Campus Varberg ligger mitt i
Sjuhärad, som är det geografiska område som länge var textil centrum i Sverige.
Möjligheter är att textil har
en bredd som redskap:
- kan användas i olika tema i barngruppen
- som verktyg att lära språk, matematik, naturkunskap
- är glädjande i sig genom olika färger, form och material
- kan vara som utmaning i könsrollen (killar kan också)
- att arbeta i grupp eller som individ
- att återbruka och lära barnen varsamhet om miljön
- mötesplats för olika estetiska uttrycksformer
Svårigheter är att pedagogen
måste ha kännedom om olika metoder så att man kan växa i processen tillsammans
med barnet. Det andra är att man måste ha ett intresse för detta, annars blir
man genomskådat av barnen som känner av det.
Mina egna erfarenheter av
textil började med min mamma som virkade och broderade olika saker stora och
små. Jag provade på också och tyckte att det var roligt fast egentligen
fastnade för stickning. Jag har också en granne som återanvänder olika tyg i
lapptäcke metod. Min dotter som är sex år fick lära sig av att virka av hennes
kusin som är tio år. Jag tyckte att det var fantastiskt att se den proximala
utvecklingszonen som Vygotskij står för medan den yngre fick lära sig av den
äldre och ta del av hennes erfarenhet o lärande processen. Detta kan jag koppla till våra uppdrag som pedagoger vilka beskrevs i Läroplanen(Lpfö 98, rev.2010, ss.9-11).Det är viktigt med skapande förmåga och genom tovning får barnen tillgång till att erövra nya erfarenheter och färdigheter som kan kopplas till ämnesintegrerat lärande där textil kopplas till matematik, språk, fysik och kemi.
Jag skulle vilja arbeta med ull i min kommande yrkesroll som förskollärare eftersom det är spännande och rik material som bjuder på flera valmöjligheter att arbeta med.
Material och saker som man
skulle kunna använda för att spara pengar och framförallt att återbruka och
spara på miljön är olika tyg, textiler från gamla kläder, garn från gamla
tröjor, strumpor, vantar, gardiner, mattor, filtar, badlakan, påslakan, snöre.
När man arbetar med tryck kan man använda olika saker från naturen, knappar,
toarullar, träbitar, kottar.
Jag fick åka med mina barn en helg till Borås och närvara i en workshop för barn som de hade på Textilmuseet. Det fanns både barn och vuxna där och de tyckte att det var spännande att få lära sig något nytt.

Jag fick åka med mina barn en helg till Borås och närvara i en workshop för barn som de hade på Textilmuseet. Det fanns både barn och vuxna där och de tyckte att det var spännande att få lära sig något nytt.
Referenser:
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar