Det är oerhört viktigt att pedagoger har kunskap om att barnet ska ha
inflytande i val av didaktiska material poängterade Lyckestahl[1].
Under föreläsning fick vi göra om
"färdiga" påsar med olika material till något som kan innebära att
kombinera "lite av det gamla och lite av det nya".
Vår grupp fick i ett uppdrag att förändra ett
fiskspel i en påse till något som väcker barnens uppmärksamhet och hjälper
att utmana deras lärande.
Genom att sätta på oss "matteglasögon" såg vi genast möjlighet
till att kategorisera, sortera från den minsta till största, ordna i grupper
som hör ihop, har minst eller mest bokstaver, ljud. Barnen kan upptäcka
att ord som har få bokstäver som ko kan vara ändå större än ord med
mest bokstäver som tusenfoting. Hand i hand med detta kommer språket som hör
ihop med matte. Detta överensstämmer med Läroplanens intentioner om lärande som
är ämnesintegrerat samt att det är just barnet som visar sin inflytande(Lpfö
98, rev 2010, s.12)
Vi fick gå en runda och lyssna på andras omgjorda
syfte med olika pedagogiska material. Där kom fram också hållbar
utveckling, naturvetenskap, rumsuppfattning, sammansatta ord och möjlighet att
barnen kan busa med språk och genom detta upptäcka lärandets möjligheter på ett
lekfullt sätt.
Referenser
Läroplan för
förskolan Lpfö 98. [Ny, rev.
utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig
på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar