torsdag 11 september 2014

Didaktiska aspekter


Det är oerhört viktigt att pedagoger har kunskap om att barnet ska ha inflytande i val av didaktiska material poängterade Lyckestahl[1].

Under föreläsning fick vi göra om "färdiga" påsar med olika material till något som kan innebära att kombinera "lite av det gamla och lite av det nya".

Vår grupp fick i ett uppdrag att förändra ett fiskspel i en påse till något som väcker barnens uppmärksamhet och hjälper att utmana deras lärande. 

Genom att sätta på oss "matteglasögon" såg vi genast möjlighet till att kategorisera, sortera från den minsta till största, ordna i grupper som hör ihop, har minst eller mest bokstaver, ljud. Barnen kan upptäcka att ord som har få bokstäver som ko kan vara ändå större än ord med mest bokstäver som tusenfoting. Hand i hand med detta kommer språket som hör ihop med matte. Detta överensstämmer med Läroplanens intentioner om lärande som är ämnesintegrerat samt att det är just barnet som visar sin inflytande(Lpfö 98, rev 2010, s.12)


Vi fick gå en runda och lyssna på andras omgjorda syfte med olika pedagogiska material.  Där kom fram också hållbar utveckling, naturvetenskap, rumsuppfattning, sammansatta ord och möjlighet att barnen kan busa med språk och genom detta upptäcka lärandets möjligheter på ett lekfullt sätt.


Referenser

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

 



[1] Lena Lyckestahl. Didaktiska aspekter på olika material Campus Varberg, 2014-09-11

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar