måndag 22 september 2014

Textil 1

Idag var det ett fantastiskt pass där vi fick verkligen använda oss av vår fantasi och kreativitet. Dagens tema var textil och metoden att arbeta med ull. Genom Berg [1]fick vi bekanta oss med olika tekniker som att använda händer, rulla, platta, stampa, tuva på stenar eller olika naturmaterial, tuva med tennisboll i mitten eller nylonstrumpa i tvättmaskin. Fördelar att arbeta med ull är framförallt att det är en billig material i jämförelse till färg, pärlor eller papper. Processen blir långsammare och genomtänkt. Det går att utvecklas på olika sätt, planera och skissa innan eller släppa loss fantasi och använda sig av inre bilder.




Bubbelplast hjälpte till att hullingarna- en helt ny begrepp för mig, krockar med varandra så att ullen krymper i resultatet. Man kan blunda och känna hur härligt är det att arbeta med varmt vatten och såpa.

Vi reflekterade över hur många matematiska begrepp och termer och svenska ord fick vi använda förutom att vi hade väldigt kul särskilt när vi stampade alla fyra i vår grupp på en ullplatta till en härlig musik.



Det som var roligt särskilt för barnen är att använda överbliven ull i en tesil för att tillverka bollar. Dock är det lite svårt, så bör pedagoger fundera på barnens ålder och skicklighet och svårighetsnivå för att utmana istället att göra barnen missnöjda.
Det går att använda ull i olika temaarbete och på annorlunda sätt än bara tomtar av frigolit till jul eller påskkycklingar av tumme. Vi provade olika.
Jag tyckte att mest effektivt var en solsystem och en mobil. Jag skapade 10 bollar i olika storlekar som jag tänker använda till  matte genom tio kompisar och symmetri på ett lekfullt sätt som Läroplanen eftersträvar(Lpfö 98, rev 2010, ss.9-11)

Skapande med ull leder till oändliga samtal där vi kan koppla matematik, språk, estetik, musik och saga. Genom den taktila känslan barnen kan använda sina händer och välja själva om de vill rulla eller tuva på sten för de som är små och vågar inte eller vill arbeta med nål. Grupparbete och delaktighet tränas när barnen sitter mittemot varandra på varsin stol och trampar med fötter eller om de vill göra det själva bredvid kompisen och härma. Lärande pågår jämt och ständigt!
Det är bara fantasin som kan sätta gränser. Färdiga motiv kan limmas på tyg, använda träram skapad av pinnar från skogen eller annat. Det blev olika effekter genom att använda ljust eller mörkt bottenplatta.
Våra inre bilder blev konkreta när vi utvärderade arbete vid passens slut.


Lärare berätta en intressant historia om en av hennes elever som kom från utlandet och berättade hur stampar man där när man arbetar med ull. Det fick mig att tänka på hur man tillverkade surkål i Polen förr i tiden i stora tunnor. Kvinnor tog av sig skor och trampade med bara fötter. Det fick mig att tänka på mångfald och likheter genom olika kulturer.





[1] Cathrine Berg. Textil 2 Campus Varberg 2014-09-22








Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar